Autoškola a co od ní čekat

25. srpna 2017 v 14:56 | Anaj |  Moje tlachání

Uživatelé silnic třeste se, neboť přichází nový pirát, který již brzy, jen co mu bude vydán řidičák, začne brázdit cesty. :D
Tak nějak jsem slíbila, že se ozvu s výsledkem závěrečné zkoušky z autoškoly. K mé veliké radosti jsem uspěla, takže jsem oprávněna řídit vozidla skupiny B, tedy vozidla do 3500 kg. Zkoušku jsem skládala včera a popravdě jsem byla dost nervózní, ale nakonec zbytečně. Musím také poznamenat, že jsem měla štěstí na zkušebního komisaře, který byl asi chápavější než ostatní. Doneslo se ke mně o postrachu všech uchazečů, který je naprosto nemilosrdný, tedy hlavně co se týče otázek před jízdou. Celkově jsem se svým výkonem u zkoušky spokojená, jen když jsem v "cíli" parkovala, zapomněla jsem zapnout blinkr. Myslím, že si to budu pamatovat ještě dost dlouho a už se mi to jen tak nestane. Tak a když to mám už za sebou, rozhodla jsem se tu o autoškole jako takové trochu pojednat. Já sama hledala, ale našla jsem poměrně málo věcí a většina z nich byla poměrně stará. Takže se tu pokusím nějak rezebrat průběh.

Takže základ je asi vědět, pro jakou skupinu vozidel si chcete ten řidičák udělat. Když máte v tohle jasno, nastává čas poohlédnout se po autoškole, která danou skuinu vyučuje. Co se týče těch "základních" jako A nebo B, tam podle mě nebude problém nějakou najít. Horší by to mohlo být u skupin C, D a T ale určitě se dá najít i ta. Co se výběru týče, je to trochu sázka na divokou kartu, když nemáte žádné doporučení. Já osobně také nevěděla a říkala si, že prostě nějakou zkusím, ale pak jsem se ptala kolegyní z práce a jedna brigádnice a jedna mladší kolegyně mi doporučili jednoho pána, který je prý v pohodě a umí naučit. Tak jsem si řekla: "Vždyť je to jedno, ten nebo ten a když s ním mají zkuušenosti, tak proč ne." Po projití celého kurzu musím znat, že měly obě dvě pravdu. Pán i paní byli příjemní a když jsem udělala nějakou pitomost, pokusili se mi to vysvětlit, jak to mám udělat příště, aby se mi to už nestalo. Takže výběr je určitě důležitý, ale když nemáte žádné zkuušenosti, je to sázka do loterie, ale zase si myslím, že se nemůže stát, že byste se někde vůbec nic nenaučili, spíš vám nemusí sednout přístup učitele. Takže máme vybranou autoškolu, teď musíme zjistit, kdy probíhají kurzy, popřípadě se osobně domluvit. U mě to tak bylo možné bylo, sice pán vedl kurz od začátku července, ale konec měl být až v září a já potřebovala skončit už v srpnu, kvůli škole. Podle mě jde se slušností dohodnout vše, pokud to bude v jejich silách, určitě vám vyhoví. Kromě přihlášky budete muset také projít lékařskou prohlídkou. Doktorka vám zkoukne zrak a takové základní věci a vyplní do speciálního dokumentu, zda jste způsobilí či ne. Toto potvrzení spolu s přihláškou odnesete do autoškoly. Další otázkou je cena kurzu. Já osbně za osobní automobil platila 8000 Kč, ale může se to trochu lišit. Plus musíte počítat s tím, že na úřadě zaplatíte 700 Kč za to, že vás nechají napsat test a vykonat jízdu a poté ještě 50 Kč za vyhotovení samotného průkazu. Také musíte počítat s tím, že pokud nezvládnete testy, budete muset zaplatit znovu.
Samotný kurz může probíhat různě, ale myslím že základ bude stejný. Instruktor by vás měl seznámit s nějakou teorií týkající se provozu na pozemních komnikacích, předpisů, zanček a podobných věcí. Na to můžou být vyhrazené hodiny pro celý kurz, popřípadě je na základě domluvy možné mít tzv. samostudium, to pokud zrovna jste v době teoretických hodin v práci, nebo se z nějakého důvodu nemůžete dostavit. Nejen kvůli tomu doporučuji pořídit učebnici, kde najdete vše co potřebujete vědět od vyhlášky po značky a většinou bývají obsaženy i testové otázky. Já za takovou učebnici dala 165 Kč. Druhou částí kurzu je část praktická, kdy vás posadí za volant a jedete. U skupiny B je povinné odjezdit 28 vyučovacích hodin, tento počet se u všech skupin liší. Jedna vyučovací hodina má 45 minut a je možné spojit maximálně dvě vyučovací hodiny dohromady, takže můžete jet max. hodinu a půl v kuse. Na jízdách se domluvíte s instruktorem, myslím že většina z nich vám opět vyjde vstříc, podle toho kdy budete moct. Já na první jízdu byla vyvezena za město na "buzerák" a tam jsem hodinu a půl pomalinku jela a točila volantem. Při druhé jízdě mě instruktor vyvezl za město a poté jsem jela sama, zbylé jízdy jsem jezdila sama úplně od začátku s tím že většina z nich probíhala ve městě, abych si osvojila křižovatky. Instruktor by vás také měl seznámit celkově s vozidlem, jako kde je chladící kapalina, kde se vyměňuje olej a takové technické záležitosti.
Když odjezdíte ten určený počet hodin a máte zvládnutou teorii přichází zlatý hřeb celého kurzu a to závěrečné zkoušky. Úřady mají určité vyhrazené dny, kdy se zkoušky konají, takže si pravděpodobně moc vybírat nebudete. Dostavíte se v určený termín, pravděpodobně ráno. Muusíte mít s sebou občanku a do automatu těch sedm stovek. Půjdete psát testy, které obsahují 25 otázek a na jejichž zvládnutí budete mít 30 minut. Důležité je, že když testy nezvládnete, nemáte nárok pokračovat ve zkoušce. Nárok testy zopakovat máte až po pěti pracovních dnech a za opakování zaplatíte 100 Kč. Pro úspěšné zvládnutí testů potřebujete získat 43 bodů z 50. Otázky můžete trénovat přímo na stránkách ministerstva dopravy ZDE, otázky v závěrečném testu budou vybrány z nich, nebo v již zmiňovaných učebnicích, já jich tam měla tolik, že jsem je ani všechny neprošla. Pokud tedy testy úsppěšně napíšete, čeká vás druhá část zkoušky - jízdy. U nás se ještě komisař ptal na otázky ohledně údržby a kontroly vozidla před jízdou, povinné výbavy apod, ale prý to tak není všude. Co se týče samotné jízdy, trvat by měla asi půl hodiny, ale zkušební komisař může určit jinak. Trasu by měl také určovat komisař. Celou cestu na vás komisař mluvit jinak nebude, tedy pokud neuděláte něco, za co vás okamžitě vyhodí, to vám potom přikáže zastavit na nejbližším možném místě. (tohle jsou fakty jen z doslechu, nestalo se mi to) Na co si teda dávat pozor? Rozhodně na přednosti zprava, včasné koukání do zrcátek, zastavování před přechodem, buďto kvůli chodcům nebo z důvodu kolony vozidel a také dodržování rychlostí. Samozřejmostí je řádné rozhlížení na křižovatkách a dávání předností. Když potom zvládnete dojet zpět a vypnete motor, komisař vám řekne co se mu nelíbilo, kde jste udělali chybu či naopak a vyplní formulář, kde zaškrtne zda jste prospěli, nebo ne. Pokud jste tedy těmi šťastnými, kteří to zvládli, zajdete si na úřad se všemi potřebnými dokumenty, fotografií a padesáti korunami. Do dvou až tří týdnů by vám měl být vydán řidičský průkaz. To je podle mě úplně na houby, co jim kruci v dnešní době moderních technologií trvá tak dlouho na tom vyřídit vaši žádost. Moje máma s tátou mi říkali, že když dělali řidičák oni, měli ho běhhem dvou-tří hodin hotový a to v tý době nebyly takové vymoženosti. Pokud se vám z jakéhokoliv důvodu nepodařilo uspět u jízdy máte nárok na opakování, myslím že je tam nejzažší časový úsek jeden měsíc. Za opakování jízdy zaplatíte 400 Kč.
Na závěr bych chtěla jen říct abyste se zbytečně nestresovali, i když to pro některé z vás může být těžké. Já vím o čem mluvím, ale abych pravdu řekla, když jsem na tu jízdu čekala hodinu a půl, ta nervozita ze mě docela opadla, neříkám úplně, ale nečekala jsem to, jedna dívčina, co už to měla za sebou, mě litovala že být na mém místě by byla strašně vystresovaná. Já upřímně také čekala strašnou nervozitu, neboť jsem večer předtím strašně vyváděla, ale v den zkoušky jsem byla relativně v klidu. A to si myslím také hodně pomohlo, za volantem musíte podle komisaře působit sebevědomě, že prostě víte co děláte a i když se něco nepovede, hned neházet flintu do řepky. :) Myslím si, že pokud bude mít komisař jen trochu pochopení, nějakou drobnou chybu vám odpustí. Takže to zkuste, zbytečně se nestresovat, ale také bych to úplně neházela za hlavu. Jako určitě si zkuste ty otázky, poznala jsem totiž kluka co se na to vybod, s tím že to přece zvládne a hádejte co? Ano, vyletěl. Ale když si to projdete, zkusíte ty testy nanečisto, neměli byste mít v závěru žádný problém. Co se finanční stránky týče, měli byste se vejít do 10 000 Kč, ale hodně záleží na ceně kurzu a zda budete zkoušku opakovat nebo ne. A ještě o jednu věc bych chtěla poprosit. Když vyjdete z autoškoly, nemůžete čekat, že budete řídit jako profesionál, který má dvacet let praxe. Chovejte se tak podle toho prosím, trocha úcty nikdy neuškodí. Neříkám abyste se báli sednout za volant, protože to by byla škoda, když už jste to zmákli, ale všeho s mírou. *Chudák Míra, do všeho ho tahají* Já znám pár lidí, co jezdí jako prasata a ty zkušenosti opravdu nemají. Ano i profík může udělat chybu, ale chápeme se ne? Doufám tedy, že jsem možná někomu pomohla nebo něco objasnila. Já osobně se dost těším až si sednu za volant. To už ale bude pro teď opravdu vše, mějte se fajn a všem které čeká závěrečná zkouška přeji samozřejmě hodně štěstí. A pokud vybíráte autoškolu, tak přeji dobrý výběr. A všem, kteří už okupují silnice, spoustu bezpečně ujetých kilometrů. ;)
Loučí se Anaj
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama